Навколо вантажоперевезень склався ореол надприбуткового бізнесу, хоча це далеко від дійсності. Ряд підприємців вважають, що варто їм придбати вантажівку, і далі просто потрібно буде рахувати гроші від прибутку. В реальності ж знайти клієнтів, особливо постійних, для багатьох виявляється непосильним завданням. Це відбувається через те, що конкуренція на ринку вантажоперевезень набагато вище, ніж у багатьох інших сферах бізнесу. Крім того, автотранспорт потребує заправках і періодично ламається, а його ремонт коштує недешево. професійні вантажоперевезення по Україні і на міжнародних напрямках вимагають сучасного транспорту і правильній організації логістики з наданням цілого ряду супутніх послуг.
Ще пару десятиліть тому ринок українських вантажоперевезень був хаотичним. Цю сферу ділило безліч дрібних підприємців. Сьогодні найбільш вигідні напрямки міцно зайняті великими компаніями, що працюють по території країни і за її межами. Разом з тим неправильно думати, що вантажоперевезеннями займатися не дуже вигідно. Потрібно лише правильно вибрати сегмент ринку з урахуванням особливостей конкретного міста або регіону.
З числа «дрібних» гравців виграють ті, хто не намагається охопити весь ринок відразу, а знаходить вузьку нішу і доводить якість послуг до досконалості. Це можуть бути квартирні переїзди, доставка будматеріалів, продуктів рефрижератором і так далі. Потрібно витратити трохи часу, проаналізувати ринок і пропозиції від потенційних конкурентів, виявивши їх слабкі місця.
Підхід до ведення бізнесу повинен бути максимально продуманим. Перш ніж приступати до практичної реалізації ідеї, потрібно скласти бізнес-план, в якому постаратися врахувати всі нюанси.
Не варто намагатися підрахувати прибуток від вантажоперевезень простим множенням цін на кількість замовлень. Адже є безліч різних чинників, які також необхідно враховувати. Основними з них є:
- планове і поточне обслуговування транспорту;
- заробітна плата водіїв і персоналу;
- ПММ (паливно-мастильні матеріали), витратні матеріали;
- оренда офісу, гаражів та ін.
Природно, що найголовнішим є сам транспорт. Чим він буде більш сучасною, тим більше потенційних клієнтів при меншій кількості поломок. Тому, для покупки техніки багато підприємців залучають банківські кредити або ж користуються послугами лізингових компаній. Потрібно «розкрутка» бізнесу - рекламна компанія в інтернеті і ЗМІ. Також необхідно ідеальне якість послуг, що надаються, тоді буде працювати «сарафанне радіо».
Вантажоперевезення: основні види
Під вантажоперевезеннями розуміють переміщення вантажу від замовника до клієнта (це можуть бути і різні філії однієї компанії), що здійснюється одним або декількома видами транспорту. Залежно від цього виділяють такі види вантажоперевезень:
- автомобільні;
- авіа;
- залізничні;
- водні (річкові, морські).
Кожен із способів транспортування має певні переваги і недоліки, які впливають на ціноутворення.
✓ Вантажоперевезення автомобільним транспортом
Є універсальними, дозволяючи доставляти вантажі туди, де відсутня залізниця або ж на короткі відстані при її наявності. Крім того, автомобільні перевезення є незамінними для доставки товарів всередині регіону. У великих компаніях парк автомобілів включає як невеликі фургони, так і довгомірні фури, трактори, рефрижератори. Окремим рядком йде доставка вантажів і контейнерів.
Недоліком перевезення вантажів автотранспортом є їх ціна, яка вище ніж на залізницях, особливо при великих обсягах.
✓ Залізничні перевезення
Перевагою є можливість здійснювати масові перевезення вантажів великими обсягами і, відносно, недорого. Розвиненість залізничних мереж дозволяє доставити вантажі практично всюди.
Недоліками залізничних перевезень вважаються монопольне становище однієї компанії, висока ймовірність незбереження вантажу, що перевозиться і застарілий парк вагонів.
✓ Перевезення водним транспортом
Найдешевший варіант доставки вантажів - річкові та морські судна. Недоліками є залежність від географічних, а також і кліматичних умов. Крім того, такий вид перевезень займає тривалий час. Річковий транспорт, в основному, використовується для сезонного перевезення негабаритних вантажів, устаткування, сипучих матеріалів всередині України і зернових до морських портів.
✓ Авіаперевезення
Найбільш швидкий спосіб доставити вантаж в будь-яку точку країни або світу. Але, за такі переваги, замовнику доводиться дорого платити, так як вартість авіаперевезень набагато вище, ніж у інших видів.
Нерідко, щоб доставити товар до пункту призначення необхідно використовувати кілька різних транспортних засобів. Такі перевезення називають комбінованими або, правильніше, мультимодальні. Крім типів транспорту розрізняють вантажоперевезення і за напрямками. Так, бувають внутрішні і міжнародні перевезення. Ряд транспортних компаній працюють тільки в межах одного регіону.
Експедитор або перевізник. Кого обрати?
Експедитором називають ту компанію, яка бере на себе організацію перевезення вантажу «від дверей-до дверей». Клієнт вказує - який товар і, в якій кількості потрібно доставити з точки «А» в точку «Б». Експедитор будує логістичний ланцюжок з урахуванням необхідного транспорту. Укладає договір від свого імені, але за рахунок клієнта і ін.
Компанія перевізник організовує транспортування вантажу виключно своїми силами. Тому її транспорт повинен відповідати не тільки внутрішнім правилам країни, а й міжнародним, при необхідності.
Існують і гібридні компанії, які виступають в якості перевізників, а в ряді випадків, і експедиторів. Зазвичай це фірми з не дуже великим і сучасним автопарком. Його може не вистачати або він не підходить для міжнародних вантажоперевезень. Все, що стосується міжнародних перевезень, сильно зарегульована правилами і вимоги законів. Їх необхідно знати і враховувати ще на етапі оформлення замовлення - адже будь-яка помилка загрожує великими фінансовими втратами. Відповідно, чим більше посередників, тим вище ризики.
Питання вартості не так очевидний, як може здатися на перший погляд. Для перевізника набагато важливіше регулярність замовлень. Тому, якщо звернутися до нього безпосередньо, то вартість разового перевезення вантажу буде вище, ніж у експедитора.
Великі ж компанії, в числі яких Grand Logistics Company, Мають свою мережу офісів і складів. Воно надає повний комплекс послуг, включаючи оформлення супровідної документації на товари.
На перевізникі «лежить» велика відповідальність. Це як прямі витрати (паливо, оплата доріг і т.д.), так і непрямі (амортизація, оплата ліцензій, оренда офісів). Все це змушує компанії працювати гранично точно і підлаштовуватися під своїх клієнтів.